| 
 M A R I N K O   J E L  A Č A / OP –   SJENE  ▪    gost izložbe -  Jelena Jelača    18. svibnja - 06. lipnja 2022. Predstavljajući se na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu Marinko Jelača svjedoči o svom radnom elanu i  bogatoj imaginaciji.  Iako formalnim obrazovanjem kipar,  izražava se  različitim tehnikama u različitim likovnim medijima. Osobito se afirmirao u grafičkoj tehnici dubokog tiska, suhoj igli i u kolažiranju grafičkih matrica,  ostvarivši visoku tehničku i kreativnu razinu koju je prepoznala  publika i struke. Osim  grafike izrađuje plitke reljefe, keramičke i drvene skulpture prepoznatljiva umjetničkog rukopisa. On je crtač brzog i dinamičnog poteza, za njega je crtež polazište i temelj likovnosti, kako  to uostalom poima većina teorijskih koncepata umjetnosti. U kaštelu Vitturi u Muzeju grada Kaštela Marinko Jelača predstavlja se novim radovima koji se nadovezuju na  izložbu s temom sjene koju je ostvario sa suprugom Tonkom i kćeri Jelenom još 2009. Polazište za likovnu temu bile su fotografije  sjena "uhvaćenih" u zajedničkoj šetnji te njihova transpozicija i transformacija u drugi medij u skladu s individualnim likovnim jezikom svakoga od njih. Tako je Tonka Jelača Marijančević izložila na zajedničkoj izložbi u istočnim podrumima Dioklecijanove palače  radove Moja sjena je u boji; Marinko,  Moja sjena je svjetlo, a Jelena animaciju Moja sjena je živa.
 Nakon više od desetljeća  Marinko se poželio vratiti  temi sjene i razviti je, a nastali radovi prepoznatljiva su,   ali znatno reducirana  likovnog jezika. (OP-) SJENE  kao slika nestalnosti i promjenjivosti (varljivosti), po svojoj prirodi oprečna svjetlu, inspirirala je nastanak ambijentalne umjetničke instalacije koja se sastoji od dviju serija objekata i od videa.  Većina objekata predviđena je  za izlaganje pri uobičajenom danjem ili umjetnom svjetlu, a manji dio u zamračenom prostoru.
 Na izduženim formatima bijelih lesonit - ploča Jelača prikazuje siluete, harmonična izobličenja ljudskih tijela, kako to u naravi čini snop svjetlosti nailazeći na nepropusne objekte ili tvari. Iako se radi o obrisima ili plošnim crtežima  upravo se zbog crtačke lakoće, vještine baršunastog traga grafitne linije,   u njima  nazire nekakav oblik  tjelesnosti, sadržaja pomalo zbunjujuće, granične voluminoznosti. Radovi su to dinamičnih perforiranih površina i obrisa, neutralna kolorita svedena uglavnom na bijelu, crnu, sivu i smeđu, prirodnu boju drveta koja izbija usred  grafizama iscrtanih čeličnom iglom i "slikarskih" površina nastalih struganjem bijelog sloja lesonita abrazivnim kristalnim zrncima karte devere.  Pred unutarnjim vidom prikazuje nam se slika oblaka  oslobođenih čestica od sabita drva u snopu svjetlosti, zrcaleći istodobno prirodu i potencijal života, pra(h)šinu i svjetlost.
 Jelača se jednako posvećuje i stražnjoj plohi  svojih pločastih objekata gdje progovara još reduciranijim likovnim sredstvima, crnom bojom i dinamizirajućim "rupturama" koje nasumično omeđuju niz malih "zarobljenih" prostora. Od slika baštinili su strogo određen pravokutni format, crtež i slikarski tretman površine (doduše neobičnim sredstvima), a od skulpture značajku prostora i jednaku vrijednost oblikovanja prednje i stražnje strane.
  Dio je ove serije radova  i nekoliko crnih skulptura jednakog tematskog polazišta i  sličnog tehničkog postupka, perforiranih stjenka sa skrivenim svjetlom u njima,  predviđenih za razgledanje u tamnom prostoru.  Perforacije različitih veličina, oblika  i nejednako raspoređene gustoće nastale prema intuitivnom unutrašnjem kodu autora, omeđuju prostor  i propušataju svjetlost. Reducirajući figuraciju, odbacujući  narativnost i povezujući tri likovna modusa: plošnost slike, trodimenzionalnost skulpture i dinamiku svjetla umjetnik dočarava iluziju  tijela,  njegovu sjenu i treći  "entitet" neopipljiv, ali vidljiv, živ i pokretljiv. Manifestacija i intenzitet trećeg dionika ovisi o izvoru i snazi svjetlosti te o nazočnosti i kretanju uključenih posjetitelja.  Rabeći temeljne likovne elemente:, liniju, grafizam, boju, teksturu, plohu, prostor i svjetlo, uspješno povezuje svoju slikarsku i kiparsku prirodu, potvrđujući istodobno  zanimanje za fenomen i pitanje životne esencije.
 Na izložbi  kao gost  izlaže i umjetnica  Jelena Jelača, predstavljajući se sa šest grafika geometrijskog  minimalističkog izričaja u tehnici suhe igle, također s temom sjene. Monokromni radovi otisnuti su s trima različitim matricama  u varijantama crne i crvene boje koje koreliraju na temelju triju elemenata: jednakog crteža, tj. grafičke matrice za jedan par; kolorističke suprotnosti crnih i crvenih inačica; kontrasta svijetlih i tamnih  (svjetlo – sjena) geometrijskih mikroelemenata s ritmički raspoređenim poljima i točkama u bijelim kvadratićima. Grafike pobuđuju  asocijacije na pravilan raster futurističkog  megalopolisa gledana iz zračne perspektive i na opartističke  grafičke obrasce plošnih forma i iluzionističkih težnji.
 Kustosica Izložbe  i  autorica teksta,  Mirela Vujević Duvnjak, muzejska  savjetnica  |