BOŽIĆNO  VRIJEME U KAŠTELIMA 
              
            “Simboli Božića su vatra,  svijeća, jabuka, zelena grana, žito, sjemenje, božićni kruh, jaslice,  zvijezda…“  
              U nizu godišnjih običaja osobito su  zanimljivi oni koji prate Božić i božićne blagdane. Iako je Uskrs kršćanima  najznačajniji religijski blagdan, Božić je najomiljeniji. Slavlje Isusova  rođenja, rođenja sina Božjega, blagdan je mira i veselja, pravi obiteljski. Uz  Božić se vežu bogati običaji i vjerovanja. Etnologija Božić gleda kroz godišnji  praznički ciklus koji je vezan uz agrarnu godinu i tijek prirodnih mijena. 
              Taj je sklop primjer prepletanja  raznih sadržaja pretkršćanskog podrijetla usredotočenih na doba zimskog  solsticija i početka agrarne godine. Od početka studenog do polovice siječnja  nižu se dani koji čine cjelinu.  
              Dani zimskog solsticija i početak  agrarne godine oduvijek su bili izazov ljudima različitih civilizacija i u  predkršćanskim religijama. Slavila se ta prirodna  pojava i pobjeda svjetla nad mrakom, trenutak  kad se iščekivao Spasitelj i pokušavao  ostvariti boljitak u budućemu životu. Bio je to ciklus rituala koji varira od  kraja do kraja i obuhvaća razdoblje od mjesec dana. Rimljani su slavili  saturnalije od 17. do 23. prosinca u čast svršetka poljskih radova. Blagdan  boga Mitre - nepobjeđenog sunca slavio bi se 25. prosinca. I kršćanstvo,  koje se borilo protiv poganskih običaja mnoge  od njih je ipak prihvatilo i prilagodilo kršćanskoj pobožnosti. 
              Utvrđivanje Isusova rođenja  rezultat je nastojanja Crkve da se nadvladaju poganska vjerovanja u Rimskom  Carstvu. Do prekretnice dolazi 324. godine kad Konstantin Veliki uspostavlja  kršćanstvo kao državnu religiju. 
              Slavljenje Kristova rođenja  ustalilo se između 24. i 25. prosinca kod zapadnih kršćana, a kod  istočnopravoslavnih 7. siječnja. Obje crkve slave 25. prosinca, ali između njih  postoji razlika od 13 dana, onoliko kolika je razlika između julijanskog i  gregorijanskog kalendara. Rimokatolička crkva drži se reformiranoga -  gregorijanskog, a istočnopravoslavna starijeg - julijanskog kalendara. 
                
            Ivan Nikola Jakša (Giaxa), "Libar životih", na blagdan Svih svetih 1720. godine, ŽAKŠ R.K. 1./II 
            Predbožićni  blagdani 
              U zapisima o hrvatskim božićnim  običajima često se bilježi da vrijeme predbožićnih priprema i nizanje  različitih običaja počinje vrlo rano, u Kaštelima je to već na blagdan Svih  svetih (1.studenoga ) koji se naziva PRVI BOŽIĆ a koji je najuže vezan uz  štovanja predaka i pokojnika.  
            Kolende  i kolendanje 
              Uz taj dan veže se običaj prvih  kolendi.Kolendraši, najčešće grupice djece ili odraslih osoba obilazili bi kuće  češće uglednijih mještana ili prijatelja i rodbine i pjevali dvoglasni napjev  koji se sastoji od dva dijela.Jedan dio se pjeva pred kućom domaćina, drugi dio  u kući, odnosno prije i poslije darivanja pjevača najčešće suvin smokvan, orijin, mendulan, prošekon, vinon i rakijon te u  jabuku zabadanim novčićima. 
  “Kolendraši” su se željno  očekivali, a znali bi se u kući domaćina zadržati duže vrijeme i veselo se  zabavljati pjevajući i čašćeći se. 
              Kolenda:     “Ja  san mali rebac,doša san van krkelezat - 
                                         kome bobić, kome grozdić, na dobro van doša 
                                        prvi Božić.” 
              
            Krajem 19. i  početkom 20. stoljeća običaj Koledanja u  Dalmaciji se živo zadržao na tri dana božićnih blagdana i to oko Božića, Nove  godine i na Sveta Tri kralja. 
              Mnogi entuzijasti, okupljeni u folklornim  društvima i danas pokušavaju oživjeti ovaj prastari običaj. Pučki pjevači iz  Kaštel Kambelovca, pri otvaranju izložbe “Božić u Kaštelima” 2008. godine u  Muzeju grada Kaštela otpjevali su najčešće kaštelanske kolende.  
            Pučki pjevači iz Kaštel Kambelovca pjevaju Kolende na otvaranju izložbe  “Božić u Kaštelima” 2008. 
              
            KOLENDA 
            Došli smo  van kolendati 
              i Božiće  sve nazvati. 
            Po Božiću  sveti Stipan, 
              po Stipanu  sveti Ivan, 
              po Ivanu  Svi Mladinci, 
              po  Mladincin Mlado lito, 
              rodilo van  uje, žito, 
              rodila van  marašćina 
              i ostala  vrsta vina. 
            A ti  (Jerka), ne bud lina, 
              ustani se  sa komina  
              i donesi  vrčić vina 
              i botiju  arsi-bursi 
              jer smo žedni  kano Turci. 
            Otvorite  armerune 
              izvadite  botijune, 
              otvorite  škafetine 
              izvadite  biškotine. 
              
            Ustaljeni  običaji i njegovanje tradicionalnih vrijednosti stvorili su gastronomsku  posebnost: domaćice peku bobiće od mendula, bjelanjka i šećera oblikovane u okruglice  poput zrna boba. Bobići su poznati i pod talijanskim nazivom fave di morti.             
              
                          
            Recept za bobiće 
              
            Između dva svjetska rata u  Kaštelima je zabilježen još jedan običaj darivanja: momci su  običavali kupovati i darivati djevojke i  nekim sitnijim darovima, najčešće su to bili slatkiši (bobići i mendulat). Na  Mrtvi dan 2. studenoga u crkvu bi se nosile manolete,  manjulet, muket – voštane svijeće za dušu.   U Kaštelima su se kupovale, u raznim bojama i palile za mrtve, kako bi  im grijale dušu i osvjetljavale put na „oni  svit“. 
            Sveta  Katarina 25. Studenoga 
              Značajan blagdan iza Svih svetih je Sveta  Katarina. 
              Blagdan Svete  Kate u Kaštelima označavaju izreke u narodu: 
  “Sveta Kate  kokošica - misec dana do Božića.” 
  “Sveta  Kata - snig na vrata.” 
  “Sveta Kate - pari k’ognju gnjate.”  |